Bismillahhirramanirrahim
Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia,
Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia,
PENDAHULUAN
Pertama, marilah kita memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah dan kurnia-Nya, dapat kita bersama-sama kembali untuk sesi penutupan Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pegawai-pegawai Pendidikan Daerah. Persidangan ini memberi kesempatan kepada saya untuk menzahirkan penghargaan atas kerja keras warga Kementerian Pendidikan Malaysia dan warga pendidik dalam memastikan kelangsungan pelaksanaan Program Transformasi Daerah, satu inisiatif utama di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 .
Pertama, marilah kita memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah dan kurnia-Nya, dapat kita bersama-sama kembali untuk sesi penutupan Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pegawai-pegawai Pendidikan Daerah. Persidangan ini memberi kesempatan kepada saya untuk menzahirkan penghargaan atas kerja keras warga Kementerian Pendidikan Malaysia dan warga pendidik dalam memastikan kelangsungan pelaksanaan Program Transformasi Daerah, satu inisiatif utama di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 .
Terlebih dahulu saya merakamkan jutaan
terima kasih kepada semua pihak
terutamanya, Bahagian Pegurusan Sekolah Harian (BPSH) Kementerian
Pendidikan Malaysia yang menganjurkan Persidangan Kebangsaan ini bersama Majlis
Pegawai Pendidikan Daerah Malaysia (MPPDM). Juga ucapan terima kasih kepada
Majlis Pegawai-Pegawai Pendidikan Negeri Johor selaku tuah rumah mengelola dan memastikan kejayaan Persidangan
Kebangsaan Pengurusan Pegawai-Pegawai Pendidikan Daerah. Persidangan ini merupakan medan ilmu kepada
semua Pegawai Pendidikan Daerah dan Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah seluruh
negara berkongsi ilmu pengetahuan dan
amalan terbaik untuk meningkatkan kemahiran dalam menentukan kejayaan DTP. Usaha ini pasti akan menghasilkan satu lonjakan berganda
kepada pendidikan negara. HALATUJU DAN CABARAN
Hadirin yang saya hormati sekalian,
Program Transformasi Daerah atau District
Transformation Programme (DTP) ini telah diangkat sebagai satu inisiatif utama
Sektor Pelajaran, KPM dalam Program Transformasi Perkhidmatan Awam yang telah
dilancarkan oleh YBhg Ketua Setiausaha Negara pada awal tahun ini. Ini bermaksud bahawa Kerajaan sentiasa
menghargai peranan para Pegawai pendidikan daerah sebagai agen pelaksana PPPM
2013-2025. Saya penuh yakin seramai 365 orang peserta persidangan
kebangsaan ini, sebagai sebuah pasukan pendidikan, telah dapat menghayati
budaya prestasi puncak (peak
performance) dalam melaksanakan tanggungjawab untuk mentransformasi sistem pendidikan
kita. Saya juga percaya para pegawai pendidikan daerah menepati janji yang telah dikotakan pada 2013
iaitu membantu pemahaman pihak sekolah dalam menghadapi cabaran dan mengetahui
punca utama cabaran justeru melindungi sekolah daripada bebanan pentadbiran
bagi membolehkan sekolah memacu peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
Sebagaimana di dalam akujanji tersebut,
PPD bukan sahaja menjadi badan penyelesaian masalah malah memberikan sokongan
dan sumber yang diperlukan kepada sekolah untuk menghadapi cabaran. Di samping itu, PPD juga telah mengenali dan
mengiktiraf amalan baik di sekolah dan menyebarkan amalan baik di seluruh
daerah.
Di bawah Anjakan ke 6 PPPM ini, setiap
PPD perlu memahami bahawa kejayaan DTP diukur dari segi tahap kepimpinan, cara
bekerja, akauntabiliti, efikasi dan kelangsungan usaha yang berterusan. Kejayaan
program rintis DTP di Sabah dan Kedah melalui program yang berstruktur dan
sistematik membuktikan proses penambahbaikan prestasi sekolah dapat dipacu oleh
Pejabat Pendidikan Daerah. Kita berbangga
kerana kedua-dua negeri ini berjaya mencatat prestasi UPSR 2013 terbaik dan tertinggi di negara. Seperti yang diumumkan oleh YAB Timbalan
Perdana menteri merangkap Menteri Pendidikan semasa Perutusan Tahun Baru 2014
di Putrajaya, gred purata Kedah dan Sabah meningkat 0.06 dan 0.07 mata
berbanding purata peningkatan kebangsaan sebanyak 0.04. Justeru, kejayaan
kedua-dua negeri ini merupakan petanda bahawa PPD mempunyai peranan yang sangat
penting dan mempunyai impak tinggi dalam pencapaian dan kecemerlangan sistem
pendidikan negara secara menyeluruh. Saya yakin Pegawai-Pegawai Pendidikan
Daerah mampu mengubah mindset untuk
mengubah peranan dan lebih berdaya saing melakar kejayaan seperti mana Kedah
dan Sabah. Saya ingin benar melihat kecemerlangan anda, para Pegawai Pendidikan
Daerah kerana anda lah tulang belakang kepada kejayaan pelaksanaan PPPM
2013-2025 secara keseluruhannya.
Hadirin
dan hadirat yang saya hormati,
Bertepatan dengan tema Persidangan kali
ini iaitu, DTP: Hala Tuju dan Cabaran, KPI
DTP 2015 adalah pencapaian utama untuk setiap PPD. Kekuatan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) sebagai
barisan hadapan yang terbabit secara langsung dalam menyokong peningkatan
prestasi sekolah akan melicinkan usaha negara untuk mentransformasi sektor
pendidikan secara lebih menyeluruh. Bagi memastikan
KPI dapat dicapai menjelang tahun 2015,
PPD perlulah memberi sokongan yang padu kepada pihak sekolah. Sokongan itu
boleh datang dalam pelbagai bentuk, iaitu,
Pertama, Penetapan sasaran yang jelas agar
pihak sekolah tahu arah tuju pretasi sekolah mereka.
Kedua,
membantu Pengetua, Guru Besar dan guru-guru sekolah melalui
program Jurulatih Pakar Pembangunan Sekolah (SISC+) dan Jurulatih Pengetua
Rakan Penambahbaikan Sekolah (SIPartners+).
Ketiga,
mewujudkan kolobarasi antara sekolah dan penempatan semula sumber kepada
sekolah yang lebih memerlukan bimbingan, pemantauan, pementoran oleh pihak PPD
berdasarkan data.
Peranan PPD kini tidak lagi bersifat kepimpinan
pentadbiran semata-mata, kini lebih ke arah
kepimpinan instruksional. PPD tidak lagi dilihat sebagai satu organisasi
yang hanya tertumpu kepada agenda-agenda
pentadbiran seperti mesyuarat, upacara, majlis dan kerja-kerja pentadbiran yang
lain tetapi lebih kepada kepimpinan instruksional di mana 50% fungsi PPD ditumpukan
kepada lawatan ke sekolah, bimbingan,
pementoran dan juga program dan aktiviti yang memberikan impak yang tinggi
kepada pembelajaran dan pembelajaran. Di samping itu, PPD perlu menyediakan
sokongan secara terus kepada pemimpin sekolah dan bertindak secara proaktif
dalam mengurus prestasi sekolah bagi memastikan keberhasilan murid secara
holistik dapat dibangunkan.
Peranan SIP+ dan SISC+ di semua
138 PPD seluruh negara secara sepenuh
masa adalah
sangat signifikan dalam membantu sekolah meningkatkan prestasi mereka. Pada
tahun ini, 339 SIP+ dan 1278 SISC+ di tempatkan di PPD seluruh negara. Pembimbing guru dan kepimpinan sekolah yang
dirintis di Kedah dan Sabah telah berjaya membantu meningkatkan kesedaran guru
kepada amalan pengajaran yang lebih berkesan di samping pengurusan sekolah yang
lebih cekap. Melalui DTP, saya percaya
guru mendapat sokongan terbaik supaya dapat meningkatkan kualiti sekolah dengan
pengurangan sebanyak 50% dalam band 6 dan 7 di Sabah dan Kedah. InsyaAllah, menjelang
tahun 2015 kita akan berjaya mencapai sasaran sifar bagi kedua-dua band
tersebut.
Hadirin
dan hadirat yang saya hormati,
Amalan baik merupakan sesuatu yang perlu
sentiasa dikongsi bersama-sama Amalan baik “Thinking School Learning Nation
(TSLN)” menjadi visi Kementerian
Pelajaran Singapura. Sekolah-sekolah di Singapura mengamalkan pembelajaran
berpasukan sebagai perkongsian maklumat, membuat perancangan dan menyelesaikan
masalah secara kolektif dan menambah baik peluang pembelajaran serta
mengaplikasi kemahiran. Budaya pembelajaran berpasukan memberikan sokongan padu
kepada setiap ahli dalam pasukan, selain memudahkan tugasan seharian. Usaha ini telahpun kita amalkan di bawah
Professional Learning Community (PLC) yang dianjurkan di bawah PPPM. Situasi ini terhasil apabila guru dapat
bekerjasama secara harmoni dalam sebuah pasukan, saling membantu dan saling
mengambil berat. Tugasan sukar dapat dilaksanakan dengan lebih mudah dengan
sokongan emosi yang kuat dalam sebuah pasukan yang mantap. Sikap saling
membantu menyelesaikan masalah, saling berkongsi pengetahuan dan pengalaman
serta saling menghormati antara satu sama lain adalah indikator sebuah pasukan
kerja yang cemerlang.
Hadirin
dan hadirat yang saya hormati,
Oleh yang demikian, marilah kita menjadi
seorang PEGAWAI PENDIDIKAN PELAJARAN HEBAT agar kita dapat melahirakan lebih
banyak daerah di Malaysia kita sebagai DAERAH YANG HEBAT. Seterusnya,
sama-samalah kita mewujudkan kesepakatan, kebersamaan dan kesepaduan yang utuh
untuk terus setia memberi khidmat bakti dan memastikan kemanjadian murid-murid
kita. Marilah kita melakukan perubahan minda, lonjakan berganda dan meneroka
dimensi baru pendidikan abad ke 21
Malaysia Negara maju.
Akhir
kalam, marilah kita bersama-sama menjayakan transformasi pendidikan bagi
memenuhi hasrat dan aspirasi negara kita menjadi sebuah negara bertaraf dunia. Seiring dengan tema
Persidangan PPD, saya mengajak Pegawai-pegawai Pendidikan Daerah untuk bekerja
bersama-sama saya bagi memastikan hala tuju dan cabaran DTP berjaya menjadikan negara kita antara
yang terunggul di persada dunia. Kepada Allah kita berserah dan kepadaNya jua
kita memohon pertolongan.
Dengan
lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya dengan sukacitanya merasmikan Majlis
Penutup Persidangan Pegawai-pegawai Pendidikan Daerah Peringkat Kebangsaan
2014.
Wabillahi
al-taufik walhidayah wassalamjalaikum warahmatullahi wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment